Bier drink je omdat het lekker is. Bier T-shirts draag je omdat dat bier lekker is. Je hebt viltjes van dat ene merk omdat… Je weet waar dit heen gaat. Buttons, glazen, posters, emaillen borden, patches, etc. Merchandising is van alle tijden en in de bierwereld geen onbekende. Maar het belangrijkste is natuurlijk het verhaal achter dat ene glas, T-shirt, bord, die button, etc.
Een tijdje terug kreeg ik ineens een uitnodiging voor een Facebook pagina: Whip the Meringue. Ik had er nog nooit van gehoord, maar degene die de uitnodiging stuurde was een bekende uit de bierwereld. Het zou dus wel over bier gaan. Sterker nog: het gaat over schuim. Zo’n volle laag die blijft staan. Zo’n toef. Zo’n meringue die mooi is gewhipt, dus. En daar dan een pagina voor. Waar mensen foto’s en filmpjes plaatsen van een biertje met zo’n toef. Heerlijk niche. Uitnodiging geaccepteerd.
Naast de posts van mooi koppen schuim, komen er ook plaatjes van een pin voorbij. De fans van de pagina hebben blijkbaar besloten om hun deelname van de groep ook offline uit te dragen. De pin van het logo ziet er top uit: ook daar een mooie toef op het bier. Op zoek naar de verkrijgbaarheid wacht echter een teleurstelling. De pins waren te koop net voor kerst 2018, en in 2019 al weer uitverkocht. Dat paginabeheerder Richard Preiss er nog wat mee neemt naar Carnivale Brettanomyces zie ik pas later. Toen had ik er al een gevonden.
Richard sprak over zijn onderzoek naar Kveik in de Waalse Kerk op Carnivale Brettanomyces dit jaar. Daar moeten paginaleden aanwezig zijn geweest. Aan het eind van de dag lag er in ieder geval een Whip the Meringue-pin bij de kassa. We weten niet wie het is kwijtgeraakt, en na een kort overleg met de baas van de Carnivale-lezingen in de Waalse Kerk pinde ik ‘m op m’n jasje. Part of the club. Tijd voor een mooi bier met een mooie toef.