Als brouwer moet je van verschillende markten thuis zijn. Je moet kunnen brouwen, uiteraard. Recepten kunnen bedenken. Je installatie van binnen en van buiten kennen. Het brouwproces van A tot Z begrijpen. Je merk kunnen bouwen. En heel goed kunnen schoonmaken. Het is bijna teveel voor één man/vrouw alleen.
Zoals er verschillende typen mensen zijn, zo zijn er verschillende typen brouwers. Je hebt er tussen die alles geven om de juiste smaak te krijgen, zij die het liefst hun hele installatie eigenhandig in elkaar lassen, de chemici die elk deel van het proces willen begrijpen, en de brouwers die een kloppend merk willen neerzetten.
Bird Brewery
Het verhaal van hoe Rik van den Berg en Ralph van Bemmel elkaar hebben leren kennen (via StiBON), mag inmiddels als bekend worden beschouwd. Minder bekend is hoe deze natuurliefhebbers hun vogelbieren in de wereld hebben losgelaten. In House of Bird, hun grote vogelhuis in het Diemerbos, vertellen Rik en Ralph hoe het merk van Bird is ontstaan en hoe het een grote vlucht kreeg.
Nadat de mannen elkaar leerden kennen, vroeg Ralph aan Rik een bier te ontwikkelen voor Bierlab, de bierspeciaalwebshop van Ralph. Rik was thuisbrouwer en aangesloten bij het Biergenootschap ’t Nieuweland. De dag na die vraag stuurde Ralph al een eerste idee voor de brouwerij naar Rik. De naam Bird werd geopperd. Vanuit Ralph niet vreemd, als fervent vogelaar. En het valt in goede aarde bij Rik, die in zijn brede liefde voor natuur ooit had gedacht boswachter te worden. Maar, eerst maar kijken of dat bier gedronken wordt.
Doordrinkbaar
Hoe dan te beginnen? ‘We hebben vanaf het begin kaders neergezet,’ zegt Ralph. ‘Als eerste voor de bieren zelf: we willen niet te zware bieren, ze moeten toegankelijk zijn en stabiel.’ ‘Naar ons idee zijn er te weinig toegankelijke bieren,’ vult Rik aan, ‘we vinden het belangrijk dat je ergens een tweede bier van kan drinken. Ons eerste bier, de Rumoerige Roodborst, is ook een American Amber. Een niet te zwaar bier met een mooie balans in mout- en hopsmaken.’
De Rumoerige Roodborst is het bier wat Rik ontwikkelde voor Bierlab, maar wat dus als eerste bier van Bird wordt geïntroduceerd. Dat bier slaat aan, en op dat moment besluiten de mannen de ideeën voor een eigen brouwerij door te zetten. ‘Met nog meer doordrinkbare bieren, die nog niet heel bekend zijn bij het grote publiek,’ zegt Rik. ‘Ik denk dat wij de enige brouwerij zijn die een Scotch Ale hebben geïntroduceerd bij hun eerste bieren,’ lacht hij.
Liefde voor natuur
‘Als tweede kader,’ gaat Ralph verder, ‘willen we een duidelijke uitstraling neerzetten. Bij onze start zijn we één van 50 nieuwe brouwerijen, we moeten dus uniek zijn. In naam en uitstraling kiezen we vanaf het begin voor een duidelijk merk. Vanuit onze liefde voor natuur, moet er een koppeling zijn met vogels,’ legt Ralph uit. ‘Daarnaast hebben we gelijk besloten hoe we willen communiceren: niet te serieus, geeky, we willen mensen verrassen.’
De vogels nemen, naast in de naamgeving, een prominente plek in op de labels van de bieren van Bird. ‘Dat idee is ontstaan aan de ontbijttafel,’ legt Ralph uit. ‘Je kent wel die melk- en hagelslagpakken met die spelletjes erop: zoek de verschillen, en dergelijke. Dat hebben we vertaald naar: tel de vogels, zoek Ralph en Rik, en wat vogelfeitjes. Voor die etiketten hebben we ook duidelijke kaders gemaakt, trouwens,’ zegt Ralph, ‘zodat het logo en de naam van het bier altijd te vinden zijn, en de feitjes altijd op dezelfde plek staan. Het etiket is verder al druk genoeg.’
Stabiele bieren
Er is in de bierwereld om de zoveel tijd wat kritiek op huurbrouwers en merkenbouwers. Ook Bird heeft nog geen eigen brouwerij. ‘Eind 2017, begin 2018 hebben we daar goed over moeten nadenken,’ zegt Rik. ‘Willen we een eigen brouwerij? Willen we eigen horeca? Waar willen we het eerst in investeren? We hebben toen de knoop doorgehakt om te blijven brouwen bij Jopen. Daar worden stabiele bieren gebrouwen, daar zijn we tevreden mee. Als we zelf gaan brouwen, moeten we eerst onze eigen installatie leren kennen voordat de bieren er zo uit komen als we bij Jopen gewend zijn. We hebben gekozen voor de kwaliteit van de bieren.’
‘We zijn toen dus op zoek gegaan naar een horeca-locatie in Amsterdam,’ gaat Rik verder. ‘Maar al die kroegen in de stad, dat past niet echt bij ons.’ ‘Wij moeten midden in de natuur zitten, tussen de vogels: dat past in onze kaders,’ vult Ralph aan. Rik: ‘Dus toen de aanbesteding van het Diemerbos op ons pad kwam, was dat een uitgelezen kans. We hebben het idee van het House of Bird wel eerst getoetst in de buurt. Daar bleek uit dat er best wat fans waren.’
Groene Nesten
Ondanks dat er nog maar pas een House of Bird is, is Bird Brewery wel al langer in de horeca te vinden. Door heel Nederland zijn er Groene Nesten te vinden waar Bird bieren worden getapt. Belangrijk bij zo’n Groen Nest: bij elke liter bier die getapt wordt, wordt er een boom geplant via Trees for the Future. Bird is sowieso bezig met de impact van hun brouwerij op het milieu. Zo doneren ze voor elke liter water die ze gebruiken bij het brouwen ook een liter water voor Made Blue. Bird compenseert voor de stempel die ze op de aarde drukken.
‘We zijn als brouwerij de afgelopen jaren gegroeid,’ legt Ralph uit, ‘en dat heeft impact op de natuur. We hebben dus gezocht naar manieren om stappen te zetten in duurzaamheid. Manieren die bij ons passen. Bomen planten is natuurlijk voor vogels interessant, dus hebben we contact gezocht met Trees for the Future. We hebben eerst als organisatie zelf 10.000 bomen geplant, maar toen bedachten we dat dat makkelijk kunnen koppelen aan de verkochte bieren. Én dat we daarmee onze samenwerking met de horeca kunnen verstevigen.’
‘Zo zijn de Groene Nesten ontstaan,’ gaat Ralph verder. ‘Elk café waar een Bird bier wordt getapt, wordt het zelfde verhaal verteld: Als je met drie vrienden een biertje van de tap drinkt, heb je een boom geplant. Dat is een simpel verhaal, begrijpbaar. En dat slaat aan, want we hebben na tweeënhalf jaar 350 Groene Nesten in Nederland. Naast dat dat een fijne samenwerking is met onze horeca-relaties, zijn het plekken van waaruit we dingen kunnen organiseren. Het is voor ons ook een communicatiemedium.’
Pijlers
Ook die Groene Nesten passen dus in het kader wat Bird aan het begin heeft opgesteld. ‘Een marketeer moet mensen een gevoel bij het merk geven,’ zegt Ralph. ‘Een marketeer let op media; de website, een nieuwsbrief, maar dat kan ook de verkooplocatie zijn. Onze Groene Nesten waren de plekken waar je een Bird Watcher badge kon krijgen tijdens onze actie in de nationale vogelweek. Waar we tap take overs hadden zodat mensen zes verschillende Birds kon spotten. Het waren startpunten voor excursies, zoals we nu ook hebben in House of Bird.’ De marketeer denkt dus na over, en combineert, alle P’s.
‘Als we nu zouden beginnen, zou ik weer vanuit de kaders starten,’ zegt Ralph stellig, ‘het geeft houvast voor je beslissingen. Zo hebben we organisch kunnen groeien.’ ‘Vanuit die groei komen de keuzes ook weer terug,’ vult Rik aan, ‘we zitten nu weer op zo’n moment: gaan we nu investeren in een eigen brouwerij, of gaan we voor een tweede House of Bird.’ Wat de beslissing ook gaat worden, de twee pijlers zullen de basis ervoor zijn: goede, doordrinkbare bieren, gemaakt en gedronken in een duurzame en groene omgeving. Liefde voor natuur. En voor vogels in het bijzonder.