Over 5000BC

5000BC is een samenwerkingspartner voor (bier)merken die een duidelijker merkprofiel nodig hebben.

Waar staat de naam voor?

5000BC heeft enkele ingrediënten in zich: het lijkt een datum (daarover zo meer) en de letters BC zijn een afkorting, of liever afkortingen. Brand Consultancy, Beer Content, Brand(ed) Content, Beer Copy, Brand Copy en wellicht in de toekomst Beer Consultancy. En als er bedrijven zijn buiten de bierwereld die copy of content nodig hebben: Business Copy en Business Content passen ook!

Wat betreft die datum. Er zijn verschillende archeologische bronnen voor het ontstaan van bier. Het harde bewijs van bierproductie ligt rond 3400 BC in Mesopotamië en China, maar resten van wat je bier zou kunnen noemen, zijn gevonden in keramiek van 7000 jaar geleden in Iran. Dat is dan weer 5000 jaar voor Christus: 5000BC!

Mesopotamisch kleitablet als betaling in bierrantsoen, afbeelding van Osama Shukir Muhammed.
Mesopatanisch kleitablet voor betaling in bier

Wat doet 5000BC?

Er zijn twee hoofdbezigheden voor 5000BC: merkadvies, en dan met name internal branding, en tekstschrijfwerkzaamheden.

De tekstschrijfwerkzaamheden die 5000BC uitvoert, lopen uiteen van recensies van bieren en bierfestivals, de verhalen van brouwers, tot online publieksparticipatie. Een aantal stukken zijn al verschenen op Bierista.nl of bij het social media evenement #beershirtweek. 5000BC doet voornamelijk aan storytelling, omdat verhalen meer bieden dan droge feiten.

Vanuit ervaring in het onderwijs en vanuit de master Brand Management die gevolgd is, werd duidelijk dat een goed product of een goed dienst alleen maar verkocht kan worden als het gehele personeel achter dat product of die dienst staat. Een middel om dat te bereiken is het merk laden en het personeel daarin opleiden. 5000BC helpt een organisatie haar merk helder te krijgen en dat aan haar personeel over te brengen. Als medewerkers weten waar een merk voor staat, dan kunnen ze dat ook aan mensen buiten het bedrijf duidelijk maken.

Hoe gaat dat in zijn werk?

Zoals een bier een aantal ingrediënten heeft om een mooi product te maken, zo heeft een merk dat ook. Bij het brouwen van een bier begin je met het water, waarna je er graan, hop en gist toevoegt. Bij een merk begin je met de waarden die je met je bedrijf of product wilt uitstralen. Die waarden bepalen je missie, visie en je strategie. 5000BC helpt je met het stroomlijnen van het merkproces vanaf die waarden en zorgt ervoor dat je je missie en visie duidelijk kan maken naar de werknemers die je strategie gaan uitvoeren.

5000BC - Wat maakt het bier.
5000BC - Wat maakt het merk.

Voor een oriënterend gesprek is altijd tijd. Ik hoop je snel te spreken.

Hoppige groet,

Taco Zuidema