Bier drink je omdat het lekker is. Bier T-shirts draag je omdat dat bier lekker is. Je hebt viltjes van dat ene merk omdat… Je weet waar dit heen gaat. Buttons, glazen, posters, emaille borden, patches, etc. Merchandising is van alle tijden en in de bierwereld geen onbekende. Maar het belangrijkste is natuurlijk het verhaal achter dat ene glas, T-shirt, bord, die button, etc.
Er zijn brouwers die samenwerken met andere brouwers om een lekker bier te maken. Sommige brouwers werken ook samen met bakkers, koffiebranders, distillateurs, maar Lagunitas werkt samen met wietrokers: the Waldo’s. Het verhaal van de Waldo Special Ale is een mooie: 1971, een aantal high school studenten ontmoetten elkaar na school om wiet te roken. Op een gegeven moment kregen ze van iemand de opdracht om in een geheime tuin wiet te plukken. Daarvoor spraken ze af om 4.20 uur zodat ze tijd hadden om naar Point Reyes te rijden en die tuin te zoeken.
De wiettuin hebben de Waldo’s nooit gevonden, maar 4.20 werd een begrip in de community van wietrokers in de USA. Lagunitas vond het een mooie aangelegenheid om een zo ‘dank’ mogelijk bier te brouwen: een bier wat stroperig en wietachtig is. Wiet en hop zijn namelijk familie van elkaar. Elk jaar wordt het bier heruitgebracht en maakt Lagunitas er een speurtocht van, net als in de jaren ’70.
Met Untappd wordt het echt een zoektocht naar de Waldo 4.20 badges. Hoewel… zorg dat je op 20 april (op z’n Amerikaans 4.20) om tien voor half drie (ja, inderdaad; 4.20) een Waldo’s Special Ale drinkt, en hem deelt met je vrienden (tag ze), en je hebt een paar badges te pakken! En als je in de juiste kroeg bent, staat Lagunitas er met pins voor op je bierjasje en ‘n T-shirt voor eronder. Tof man!