Bier drink je omdat het lekker is. Bier T-shirts draag je omdat dat bier lekker is. Je hebt viltjes van dat ene merk omdat… Je weet waar dit heen gaat. Buttons, glazen, posters, emaille borden, patches, etc. Merchandising is van alle tijden en in de bierwereld geen onbekende. Maar het belangrijkste is natuurlijk het verhaal achter dat ene glas, T-shirt, bord, die button, etc.
Elk bierfestival heeft zijn eigen glazen. Dat is handig voor de brouwers en andere tappers, dan schenken ze altijd dezelfde hoeveelheid. Het is ook fijn voor de bezoekers, die hebben een mooie herinnering aan een fijn festival. Uiteraard is de opdruk van het glas elk jaar iets anders, zodat de bezoekers niet met het glas van vorig jaar bier kunnen halen. Hoewel… dat heb ik nog niet uitgeprobeerd.
Bij sommige festivals is door de jaren heen is het soort glas gewijzigd, maar altijd groot gebleven. Voor een festival is 25cl een groot formaat. Bij een klein festival is dat niet zo erg, dan kun je alle bieren proeven op een avond. Maar met festival met veel brouwers en bieren is dat dat niet meer te doen. Kleinere glazen, waardoor je meer kunt proeven, is daarom slimmer.
proeven
Brouwerij de Molen doet dat goed op hun Borefts bierfestival: glazen van 10cl, een prima maat. Bierliefhebbers komen om te proeven. Zeker bij een festival als Borefts, waar het aanbod gigantisch is. Zo groot zelfs, dat je het bijkans niet red om alle aangeboden bieren te proeven. (Er is er trouwens altijd wel één die die uitdaging aangaat.)
Ook De Molen daagt uit: de gastbrouwers moeten een bepaald bier brouwen, of in een bepaalde stijl. Zo hebben we het jaar gehad van het Reinheitsgebot, de radler, het flower-powerthema, en dit jaar het tienjarig bestaan. De uitdaging van vorig jaar was 9 +1; 9 ingrediënten kregen de brouwers opgegeven, de tiende mochten ze zelf verzinnen. Dat resulteerde in veel stouts met iets extra’s: skittles, tonkabonen, ansjovis, Zeeuwse bolus, et cetera. Omdat het kan.
themaglazen
De mensen die hun Boreftsglazen op een rijtje zetten, zien dat de laatste jaren het thema in de opdruk is verwerkt. Zo had het Reinheitsgebot-jaar hopbellen op het glas en bij flower power zagen we uiteraard bloemetjes. En dit jaar was het feest: de vlaggetjes hingen op het festival en stonden dus ook op het glas. Zo is het glas een mooie herinnering aan een topfeest. Ook zonder jubileum.