Als brouwer moet je van verschillende markten thuis zijn. Je moet kunnen brouwen, uiteraard. Recepten kunnen bedenken. Je installatie van binnen en van buiten kennen. Het brouwproces van A tot Z begrijpen. Je merk kunnen bouwen. En heel goed kunnen schoonmaken. Het is bijna teveel voor één man/vrouw alleen.
Zoals er verschillende typen mensen zijn, zo zijn er verschillende typen brouwers. Je hebt er tussen die alles geven om de juiste smaak te krijgen, zij die het liefst hun hele installatie eigenhandig in elkaar lassen, de chemici die elk deel van het proces willen begrijpen, en de brouwers die een kloppend merk willen neerzetten.
Walhalla
Het moment dat Aart van Bergen besluit om een eigen biermerk te starten, weet hij dat dit geen projectje gaat worden, maar dat hij een serieus commitment aangaat. Dat betekent ook dat hij niet alleen nadenkt over de bieren die hij wil brouwen, maar ook over zijn merk: over het concept van Walhalla en de daarbij behorende beeldtaal. ‘Ik weet dat ik me met mijn merk moet onderscheiden,´ legt Aart uit, ´maar ik wil mezelf ook de vrijheid geven een eigen invulling daaraan te geven. Zo heb ik mijn eigen versie van Walhalla gemaakt. Daar beperk ik me niet tot de Noorse mythologie, maar zijn alle goden en gestorven helden uit alle wereldmythologieën welkom. Het is een uitgebreide bron om uit te putten en ik weet dat ik er nog jaren plezier van ga hebben,´ glimlacht Aart.
Het is niet zo dat een verhaal van een bepaalde god de smaak van het bier bepaalt. ´Nee, het verhaal niet, maar soms wel de naam,´ zegt Aart. ´Soms past de naam van een god beter bij een donker bier dan een licht bier. Een lichte klank van een naam hoort bij een licht bier. Dat gaat op gevoel en het werkt allemaal vrij associatief. En soms is het ook simpelweg waar de god van is. Pomona is de Romeinse godin van het fruit, die naam klinkt ook fruitig, dus dat hoort bij een fruitbier.´ Makkelijker kan het niet.
Associatie
´Zo´n naam wordt eigenlijk tegelijkertijd met het recept bedacht,´ vertelt Aart. ´We denken na over hoe een nieuw bier moet smaken, welk ingrediënten we willen gebruiken en welke naam daarbij hoort. We betrekken al snel de vormgever in dat proces om te kijken wat voor label erbij past. Een mooi voorbeeld is onze saison. Die bierstijl is van oorsprong een seizoensbier voor landarbeiders. Daar past dan een god bij die wordt aanbeden door boeren. Een god van zaaien en oogsten, die de Nijl laat overvloeien om het land vruchtbaar te maken. Dat wordt dus Osiris.’
Niet elk bier heeft de naam van een god of een held. ‘Soms past iets niet bij je idee’ legt Aart uit. ‘Ik wilde een serie IPA’s maken met steeds andere hopsoorten. Een reeks goden past daar niet goed bij. Nu ben ik best een game geek, en veel van die fantasyspellen die ik speel hebben potions. Dat idee van een toverdrank past dan weer goed bij bier, en bij helden. Dus zo is Elixer geboren.’ Passend bij de mythologie van Walhalla, dus. En bij een Walhalla bordspel, wellicht? Aart lacht: ‘Daar hebben we het wel over gehad, een eigen bordspel, maar dat kost wel heel veel geld.’ Misschien dat Kickstarter nog uitkomst kan bieden…
Demonen
Elke mythologie heeft naast de goede goden en helden ook slechte tegenhangers, de duivels en demonen. Zo ook Walhalla. ‘De Daemons zijn bieren die we brouwen in en voor de donkere maanden,’ vertelt Aart. ‘Dan is er behoefte aan zwaardere bieren en daar is de naam Daemon wel toepasselijk. Het grote verschil tussen de ‘gewone’ bieren en de Daemons is dat de bieren bedacht zijn als eenmalige brouwsels. Ze zijn echt bedoeld voor mensen die nieuwsgierig zijn naar nieuwe bieren en nieuwe smaken.’
Het lijkt alsof er het laatste jaar bij Walhalla meer eenmalige brouwsels zijn gemaakt. ‘Dat klopt,’ knikt Aart. ‘Eerst brachten we elke twee maanden een nieuw bier uit. Nu brouwen we meer specials, meer one-offs. Dat komt door de horecasluiting; we willen onze klanten toch wat speciaals bieden in deze tijd. Tegelijkertijd is een nieuw bier ontwikkelen en uitbrengen het leukste van het werk,’ lacht Aart. ‘Meer werk dan de core range, maar zeker leuker.’
Artwork
‘We hebben door de snelheid waarbij we nu nieuwe bieren uitbrengen goed moeten nadenken over onze etiketten,’ gaat Aart verder. ‘Tussen het bedenken van het bier en wanneer het etiket naar de drukker moet, zit nu minder tijd. Onze illustrator Vincent Sapthu heeft dus een etiket bedacht waar we makkelijk wat aanpassingen aan kunnen maken in kleur en naam om toch een aantal specials een eigen etiket te geven. Andere goden krijgen nog steeds wel een unieke illustratie.’ De huisstijl is in ieder geval duidelijk herkenbaar, al is het jammer dat de laatste goden en helden niet allemaal visueel tot leven zijn gewekt.
‘Over tot leven wekken gesproken,’ zegt Aart,’ we zijn wel bezig met een animator om te kijken hoe we de illustraties kunnen laten bewegen. We hebben nu veel bereik via Instagram, en daar is het wel mooi als onze goden en helden ook tot leven komen. Dat wordt weer een stap in de beeldvorming van Walhalla. Maar,’ zegt hij, ‘onthoud dat het bier zelf het allerbelangrijkst is. De naam en het label moet erbij passen, maar de smaak staat voorop.’ Om maar aan te geven dat de P van promotie niet onderdoet aan de P van product.