Bier drink je omdat het lekker is. Bier T-shirts draag je omdat dat bier lekker is. Je hebt viltjes van dat ene merk omdat… Je weet waar dit heen gaat. Buttons, glazen, posters, emaillen borden, patches, etc. Merchandising is van alle tijden en in de bierwereld geen onbekende. Maar het belangrijkste is natuurlijk het verhaal achter dat ene glas, T-shirt, bord, die button, etc.
Er zijn niet zo heel veel tijdschriften speciaal voor bierliefhebbers. Je hebt het glossy BIER! Magazine natuurlijk, en voor de (thuis)brouwers Brouw! De consumentenvereniging PINT heeft z´n eigen ledentijdschrift. Elf edities lang was er het prachtig vormgegeven Schuim te verkrijgen. En sinds 2019 is er Hopster. De biertijdschriften zijn op één hand te tellen, dus.
Waar Hopster in verschilt met de andere tijdschriften is hun verdienmodel. Ze gaan partnerships aan met cafés en slijters zodat de bierliefhebber van die partners het tijdschrift als cadeau krijgen bij een aankoop van lekker bier, of het kunnen lezen in de kroeg onder het aangenaam verpozen. Inspiratie opdoen, meer. Van welke brouwerij het volgende bier gaat zijn, of naar welk café de volgende roadtrip gaat. Een mooie win-win. Als partner geef je een tijdschrift weg waarmee je jezelf bij de bierliefhebber in de kijker speelt.
Ich bin ein Hopster
Waar Hopster nog meer in verschilt met de andere tijdschriften is dat ze breder denken, ze maken van Hopster een merk. Zo is er al in samenwerking met Van Moll een Hopster-bier verschenen (de Holy Hopster Mandarin IPA), hebben ze Hopster-glazen, Hopster-tassen, én de Hopster patch, voor op je favoriete tas, T-shirt, festivaljasje, etc. Alles om de fanbase als ambassadeurs te gebruiken. Bij het verschijnen van het eerste nummer van het tijdschrift, wist ik al: ik ben een Hopster. En met de patch op m’n jas zorg ik ervoor dat iedereen dat kan zien.