Bier drink je omdat het lekker is. Bier T-shirts draag je omdat dat bier lekker is. Je hebt viltjes van dat ene merk omdat… Je weet waar dit heen gaat. Buttons, glazen, posters, emaillen borden, patches, etc. Merchandising is van alle tijden en in de bierwereld geen onbekende. Maar het belangrijkste is natuurlijk het verhaal achter dat ene glas, T-shirt, bord, die button, etc.
Hopboer
Afgelopen jaar heeft vandeStreek haar bierdrinkers gevraagd hop te telen voor hun bier met verse hop: Klophop. Iedereen die wilde kon een stekje Klophop krijgen bij een bestelling bier. De kersverse hopboeren werden uitgenodigd voor een groepsapp waarbij ze elkaar op de hoogte konden houden van het wel en wee van hun hop. Illustrator, kunstenaar, wormenhotelmaker én hopboer Jamie Nee legde in video’s en livestreams uit hoe je de plantjes moest verzorgen. In de groepsapp kon je Jamie, de mannen van Vandestreek en elkaar vragen stellen als de hop niet zo goed groeide als gehoopt. (Spoiler: alles komt goed!)
Afgelopen weekend was de Klophop plukdag. De hopboeren uit heel Nederland knipten hun hopranken af en brachten ze naar de brouwerij in Utrecht. Het maakte niet uit of er maar zes hopbellen waren verschenen of emmers vol. Elke bijdrage was welkom. Bij vandeStreek werden de ranken op grote tafels uitgestald en werden de hopbellen geplukt. Meer dan 34 kilo hop werd er uit het land ingebracht. En vandaag brouwen de broeders er hun Klophop mee.
Mooi voor de brouwers, maar vandeStreek had ook aan de hopboeren gedacht. Om ze te bedanken voor hun groene vingers, geduld en moeite kreeg iedere hopboer een groen T-shirt met het jaartal 21 erop. Een mooi aandenken waarmee ze zich volgend jaar goed kunnen camoufleren tussen de nieuwe hopranken. Én de hopbieren kregen een patch voor op hun jas, tas of T-shirt: een groeiende hoprank en als opschrift Hopboer 20 21. Zo kan de groep elkaar goed herkennen op de bierfestivals de komende jaren. Hopactie… eh, topactie!