Bier drink je omdat het lekker is. Bier T-shirts draag je omdat dat bier lekker is. Je hebt viltjes van dat ene merk omdat… Je weet waar dit heen gaat. Buttons, glazen, posters, emaillen borden, patches, etc. Merchandising is van alle tijden en in de bierwereld geen onbekende. Maar het belangrijkste is natuurlijk het verhaal achter dat ene glas, T-shirt, bord, die button, etc.
Bierfestival Borefts is altijd, elk jaar weer, een uitje waar ik enorm naar uitkijk. En waar ik met aardig wat souvebiers naar buiten loop. Het Boreftsglas van dat jaar natuurlijk, ik zorg er wel voor dat dat niet breekt. (Kunnen we trouwens stoppen met dat stomme gejuich als iemands glas breekt?) Ook is mijn tas altijd weer gevuld met T-shirts (uiteraard). En veel brouwers hebben openers, stickers en buttons naast de tap liggen voor de liefhebber.
Wylam heeft van sommige van haar prachtige labels kleine versies gemaakt als button. Ik heb er drie van op m’n jasje, maar zo vaak ben ik niet bij Wylam langs geweest toen. Wel ben ik Nathan Hak een paar keer tegengekomen die Borefts-editie en die vond het nodig om mijn bierfestivaljasje mooier te maken. Ten koste van zijn vrienden, zelfs. Toen zij van Wylam terug kwamen met heerlijk bier en een button werd die button gelijk geconfisqueerd en op m’n jas geprikt.
Wylam is nog steeds een favoriete brouwerij, Borefts blijft het mooiste bierfestival van Nederland en bij de buttons denk ik nog altijd aan Nathan. En aan zijn vrienden die hun souvebiers hebben ingeleverd en nu geen herinnering hebben aan de bieren van Wylam die ze dronken in Bodegraven. Maar dat kan nog! Die buttons kunnen terug naar hun rechtmatige eigenaars. Stuur een berichtje, mannen! Dan ga ik weer op zoek naar nieuwe souvebiers en nieuwe verhalen.