In de jaren ´80 is de bierconsumentenvereniging PINT opgericht, om de bierdrinker erop te wijzen dat er meer is dan pils. Inmiddels is er veel meer te verkrijgen dan die ene bierstijl, waardoor er PINT-leden zijn die zeggen dat de vereniging haar taak heeft volbracht. Anderen zeggen dat niet iedereen zich bewust is van het aanbod aan heerlijke bierstijlen, dus dat er zeker nog een taak is voor de vereniging. Albert Heijn, Swinkels en Bier&Co lijken het met die laatste groep eens te zijn: zij lanceren een proefbox bieren onder de naam Dare To Drink Different. En dat niet alleen: die box komt met een online masterclass van biersommelier Rick Kempen. Hoe gaan zij de beginnende bierdrinker meenemen in het wonderschone bierlandschap van nu? We proeven mee met Rick om daar achter te komen.
De opzet

De schappen van de supermarkten in Nederland raken steeds meer gevuld met andere bierstijlen naast pils, en naast de Belgische dubbels en tripels. IPA’s zijn in de mode en alcoholarm of -vrij bier ook. Er zijn wat Engelse stouts te vinden, en Duitse Weizen. Hoe moet de nietsvermoedende, en wellicht verstokte, bierdrinker nu gaan kiezen in dit groeiende aanbod? We gaan ervan uit dat de consument nieuwsgierig is naar andere bieren naast wat ze kennen. Dan is zo’n proefbox met een online uitleg een goed startpunt. Zeker omdat er stijlen in zitten die de man en vrouw langs het schap al een tijdje hebben kunnen zien: een blond, een Hefeweizen, een Hazy IPA, een IPA, een Tripel en een oaked blond.
Je kunt zo’n box met zes bieren gewoon kopen en ze zelf gaan proeven, maar dan mis je de nuances. Beter is het om te proeven met iemand die er verstand van heeft. Iemand die je kan uitleggen welke ingrediënten voor welke kleur, geur en smaak zorgen. Bier&Co bierambassadeur en gediplomeerd internationaal biersommelier Rick Kempen verzorgt daarom een online masterclass over de zes bieren in de box. Die man heeft de mooiste baan ter wereld: ons vertellen over en laten genieten van bier.
De masterclass
Het online college heeft een simpele opzet: Rick opent een bier, kijkt, ruikt en proeft met ons en vertelt wat over de ingrediënten en geeft wetenswaardigheden over het bier en haar geschiedenis. Soms laat hij de brouwers aan het woord, soms interviewt hij een brouwer, soms zie je filmpje van de brouwerij. En altijd geeft hij een tip voor een gerecht wat je goed bij het bier kunt eten. Die tips zijn na te lezen op de site van Bier&Co, en (ik zou zeggen uiteraard) zijn al die hapjes of gerechten bij Albert Heijn te krijgen.

De masterclass duurt anderhalf uur. Dat is een prima lengte om wat bieren bij te drinken, maar zes is wat veel, toch. Daarom wordt ook aangeraden de bieren uit de box ook vooral met je vrienden te drinken. Bij een gemiddelde proeverij schenk je een fles bier van 33cl uit in drie proefglazen. Een derde fles bier is dan weer prima te doen in de tijd die wordt besteed om over het bier te horen. De aandacht wordt ook goed vastgehouden door de afwisseling in content. Niets ten nadele van de enthousiaste uitleg van Rick, uiteraard.
Het oordeel

Voor sommigen is het niet nodig wat te weten over het bier wat je drinkt. Dat denken ze althans, want inmiddels is bewezen dat de beleving van een bier versterkt kan worden doordat je er wat van weet. Doordat Rick Kempen niet alleen uitlegt hoe je moet proeven en wat je kunt proeven, ga je aandachtiger van je bier genieten. De uitleg van de ingrediënten helpt daarbij, net als de geschiedenis van een bierstijl, of een beeld van waar het bier gebrouwen wordt. Wat ook helpt is samen bier drinken en erover te praten. Wat dat betreft zit de proefbox met masterclass goed in elkaar.
Of het de beste bieren zijn voor een masterclass is een tweede. Drie van de bierstijlen zijn wellicht al geproefd door de nieuwsgierige bierdrinker (de blond, de tripel en de Weizen) en de avontuurlijker bierdrinker zal de IPA’s misschien al gedronken hebben. Erg is dat niet, want de bieren geven een mooie dwarsdoorsnede van de hoofdingrediënten van bier: mout-, gist- of hopgeoriënteerd. En de oaked blond proeven nadat je een gewone blond hebt geproefd, laat mooi zien wat dat hout met de smaak doet. Jammer dat die nu dan niet na elkaar gedronken worden. Maar dat kan later altijd nog eens.
Beginnende bierdrinkers mogen blij zijn met de box en de masterclass. Het geeft een mooi beeld van de rijkdom van bier (en dit is nog maar het begin van een ontdekkingreis!) en Rick geeft een goede introductie in het proeven. Leuk ook dat er gelijk foodpairings worden gegeven, want dat zorgt voor een verdieping van de beleving. En men laat zien dat het combineren van eten en bier helemaal niet moeilijk of hoogstaand hoeft te zijn. Ik denk de bierdrinker, én PINT, tevreden mag zijn met een supermarkt en een bierambassadeur die de weg naar de smaak van bier op de kaart blijft zetten. Zo’n box mag vaker in de supermarkt staan.