KeyKeg International Beer Festival
Den Helder
De oude scheeps- en onderhoudswerf van de marine in Den Helder is sinds enkele jaren een publieke ruimte; er zitten musea, restaurants en cafés, en het theater De Kampanje is ernaartoe verhuisd. Laat in dat theater nou in het laatste weekend van september het eerste KeyKeg International Beer Festival gehouden zijn. Het lijkt alsof bier en marineterreinen heel goed samen gaan.
Waar vroeger marineschepen gebouwd en onderhouden werden, stromen nu bierliefhebbers en nieuwsgierige Heldenaren binnen. Tegen de wanden van de ruime zaal zijn de brouwers gepositioneerd, het eten is aan het eind van de zaal te krijgen en in het midden is er ruimte om te zitten, te praten en te genieten. Zoals het hoort, mag je inmiddels wel zeggen. De vraag die echter door mijn hoofd blijft spoken is: waarom een KeyKeg bierfestival? Het gaat toch om het bier en niet waar dat bier in bewaard wordt?
To KeyKeg or not to KeyKeg
Ik ga op zoek naar Robert Koppen, die vast mijn vraag kan beantwoorden waarom er een festival moet komen waar de naam KeyKeg aan verbonden is. In de drukte van gezellige bierdrinkers ga ik op zoek naar de man die om de vijf minuten wordt aangeklampt om probleempjes op te lossen, mensen de handen te schudden of journalisten te woord te staan. En alles met een glimlach op zijn gezicht. Robert neemt me mee naar de KeyKeg Experience.
“Het antwoord op je vraag is simpel,” zegt Robert, “met dit festival slaan we drie vliegen in één klap. We laten hier de Heldenaren zien wat we doen. We zijn tenslotte een Helders bedrijf en dat willen we benadrukken. Dat zie je ook in onze sponsoring van Theater De Kampagne, en daarom heet het café hier ook de KeyKeg Bar. Het tweede is dat we door de brouwers hier uit te nodigen ook onze contacten onderhouden. En de derde is dat we eindgebruiker kunnen laten zien wat ons product is en waarvoor het gebruikt wordt.”
Marketing of genieten
Een rondje door de zaal laat inderdaad een aantal barren zien die speciaal zijn gemaakt zodat de KeyKegs zichtbaar zijn. Die productpresentatie is daarmee geslaagd. Of dat nou iets is waar de bierdrinker op let is een tweede. Er zijn barretjes naar binnen gereden met meer beleving dan de container waar het bier in zit. Lowlander heeft zijn bakfietsbeerjungle staan, Helderse Jongens hun blikken beertruck: die staan te shinen. Aan de andere kant: Tommie Sjef heeft speciaal voor dit festival bier op KeyKeg afgevuld. Verder geen poespas; het gaat om het bier.
Helders feestje
De Heldenaren weten hun Helderse brouwers goed te vinden. Trots zijn ze op de ondernemingslust in de Noordkop. Vandaar ook dat die KeyKeg Experience is neergezet. Robert legt uit: “We willen mensen laten weten en laten zien waar we mee bezig zin. Daarom staat er buiten ook een recyclingmachine voor de KeyKegs en kunnen geïnteresseerden hier hun vragen beantwoord krijgen. Dat recyclen is voor ons de volgende stap, we worden groener. En dat zorgt ervoor dat brouwers nu op KeyKeg gaan overstappen, dat past binnen hun bedrijfsfilosofie.” Zo komen de drie bezoekersgroepen hier samen. Voor de info, voor de gezelligheid onderling en voor het bier.
Primeur
Omdat de organisatie over de hele wereld contacten heeft, is het inderdaad een internationaal bierfestival geworden. Een mooie mengeling van lokaal en globaal; en met veel primeurs. De Noorse brouwer 7 Fjell staat voor het eerst in Nederland, zo ook de Portugese brouwer Letra, en de Helderse Jongens schenken het eerste bier wat uit hun eigen, nieuwe ketels komt: Voor de eerste keer Stout.
Van nieuw naar oud
Voor iedereen is er dus genoeg te proeven. Van de nieuwe Duitse brouwers Crew Republic, het Noorse Austmann en de geïmporteerde bieren uit North Carolina van verschillende brouwers, tot Hollandse krakers van brouwerij De Molen, de reeks Mikkie/Roos-bieren voor KiKa van Morebeer Brewing en de hopbommen van Het Uiltje. En dan vergeet ik de Italianen, de Letten, de Nieuw-Zeelanders, de Spanjaarden… In het aanbod van 137 bieren is er voor ieder wat wils. De beergeek doet zich tegoed aan de buitencategorie en de beginnende drinker laat zich glas voor glas opleiden tot kenner.
Opleiden
Voor de bierschool halen we nog een glas bij Letra. Waar de A voor Weiss staat, de B voor Pilsner en de C voor Stout. Deze school gaat me bevallen, heb ik zo het idee. Ik heb nu al zin in de lessen die ik de volgende editie kan volgen. KeyKeg heeft een mooi nieuw bierfestival toegevoegd aan het aanbod in Nederland. Prachtige locatie, gezellige mensen, en verdomd goede bieren.